Sommarturen 2013

Årets sommartur hade lite annorlunda upplägg på det sättet att vi gjorde en rundtur i Leksand med start och mål på Britsgården. Våra medlemmar i Leksand hade gjorde ett jättejobb med att planera och organisera turen.

Vi var 6 ekipage som startade från Sunnanäng med riktning mot Västanvik på andra sidan ”kapsylgattu” som Österviken kallas i folkmun. Deltagare var Sigurd och Veronica med två unga damer som passagerare, hela familjen Skjei med 5 barn och barnpiga, dottern Maren red på islandshästen Texas, Johan och Sonja med två barn samt  Erik och Rina och Anton och Vivi .

Färden gick längs Siljans strand på en fin gångväg och fram till hamnen i Leksandsnoret där vi kunde beundra Sveriges största ångbåtsflotta. Efter paus och vattning körde vi upp  på bron och fortsatte  genom de gamla kvarteren i Noret med många fina timmerhus. Vägen var utmärkt med gula pilar och dessutom hade vi tidsenlig följebil i form av fabrikörens gamla fina Chev-pickup som dök upp i alla korsningar och dirigerade trafiken. Dagsmålet var Blomgården i Västanvik, en ursprunglig kringbyggd dalagård, där fabrikören och fabrikörskan huserar. Alla inkvarterades på gården och hästarna fick bete på hagarna bredvid gården. Kvällen ägnades åt bad, middag och trevlig samvaro.

Nästa dag anslöt IngMarie och Linnea samt Hans Ole och Marie. Denna dag gjorde vi rundvandring i Västanvik och besökte arkivet som är fabrikörens samling av veteran-prylar - allt från bilar, epatraktorer till båtmotorer och motorcyklar.Vi besökte också  brandsstationen med en hästdragen 8 mans brandspruta samt givetvis Leksands träslöjd som är lika mycket museeum som produktionsanläggning. Fabrikörn själv berättade och förevisade. Det blev tid till bad före middagen och besök av Horn-Per som visade  hur man förvandlar ett kohorn till ett musikinstrument  som också var gamla tiders ”mobiltelefon” för kommunikation mellan fäbod-kullorna. Han spelade några hornlåtar för oss och Sigurd som varit trumpetare i Tufsingdalens musik-corps fick det nytillverkade hornet. Resten av turen var det ingen som ropade” gör klart” utan istället ett eller två tut i hornet när det var dags för avfärd

Nu var vi 7 ekipage som åter styrde in mot Leksand där vi stannade och provianterade. Vi körde lite för fort och fick vänta på gågatan till alla butiker öppnat.

Sen fortsatte vi längs älven mot Insjön. Jonas Wikdahl dök upp på en gammal chas-cykel och ledde karaven på fina byvägar genom Tibble och Romma där vi bjöds på kaffe och hästarna fick vatten. Middagspausen gjordes på Hälla gård där det fanns möjlighet att köpa glass i gårdens egen glassfabrik. Gissa om det var populärt i den gassande solen. Sigurd vevade upp grammofonen och spelade några stenkakor och det blev lite spontan dans innan vi selade på igen och vidare mot Rönnäs och ett kort stopp för vattning och avvattning i bystugan. Nu väntade en liten skogsväg och några rejäla motlut upp mot Solberga där vi övernattade hos Anette och Jonas och deras grannar. På kvällen anslöt Helena och Kika och det blev lite hurrabuus i den ljumma och sköna sommarkvällen.

Nästa dag var det nya motbackar över bergen  mot Sågmyra. På grund av den långvariga torkan var alla bäckar torrlagda men Ingela Portström hade kört ut vatten åt oss och vi fick en paus innan de bar av utför igen. Vi följde fortfarande mindre grusvägar och kom så småningom fram till Rällsjöfors där det blev middagspaus med bad och fika som vi bjöds på av byborna som också berättade om kraftstationen.

Nu var det inte så långt kvarn till Risholn där vi övernattade i eller utanför bystugan. Vi bjöds på middag och fabrikörn visade bilder från vinterturen inför en fullsatt bystuga. Senare på kvällen bar det av till Risholns berömda danspaviljong där spelmännen sitter på en plattform under taket ovanför dansgolvet. Åskan mullrade och det var mörka moln runt om oss men vi klarade oss från regn och fick en trevlig danskväll till Dala Femund förstärkt med lokala förmågor.

Sista etappen gick över Slättberg mot Fallsbjörken och Böle där Leksands betesförening har sambete för kvigor, hästar och även hingstar. Det är högt belägna fäbodar med en strålande utsikt. Dalarnas provence som Sigurd uttryckte det. Det var en vacker syn när hingstarna kom galopperande nerför backarna för att kolla in oss.  Körvägen var rejält kuperad och stenig och det blev jobbigt för hästarna men vi tog en rejäl paus i den mörka granskogen ovanför Böle.  Vägen var fortsatt mycket stenig och det var inte utan att man var lite orolig för hjulen på våra gamla vagnar. Det var ju torrt och träet krymper men vi klarade oss från missöden så när som på att vi fick kila fast järnringen på ett av hjulen på Oddbjörns vagn. Sen fortsatte vi genom byarna Risa och Torrberg och ner till Leksboda där vi passerade riksvägen och körde mot Hjortnäs och tillbaka till Sunnanäng.

En fantastiskt trevlig och bra sommartur var slut. Ett stort tack till Lasse och Ann-Britt Gudmundson, Jonas och Anette, Johan och familjen Bond, Portströms, familjen Björk och alla andra som på olika sätt bidrog. Vi kommer igen nästa år!

Kvällen tillbringade vi på  Britsgården medan värdfolket var på BB och senare på kvällen meddelades att Sara och Lars fått en pojke. Grattis!

Slåtterdagen

Som vanligt kom mycket folk till Slåtterdagen på Hjortnäs. Vädret var strålande. Gräset var svårslaget och slåttermaskinen krånglade och gick tungt  så vi fick byta häst några gånger. Vi fick ihop en ståtlig hässja med många hjälpande händer. Alla som ville fick en tur med häst och vagn och Dalarna Femund spelmanslag underhöll. Som vanligt kunde man släcka törsten med Öspa och kaffe och i år fanns det också glass från Hälla gård att köpa. I år var det också fler hantverkare och skärsliparen Horn-Per fanns också på plats.

Senare på kvällen var det fest på Hjortnäs brygga som firade sitt 70-års jubileum. Mycket folk kom i den ljuva sommarkvällen och fick avnjuta musik från Dalarna Femund spelmanslag, det lokala bandet ”Tivoli blå” samt dansorkestern ”Lightning express”. Båthuskrogen serverade god mat och nytt för året var att allt var koncentrerat till dansbanan och det var ett lyckat koncept som skapade ett mer sammanhållet arranemang.

Kvällen var varm och lång......

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

• Berit Christine Brændvang » LITE FRÅN TUREN:  ”Er det mulig å hilse på følget på Lomviksgården i morgen, torsdag 11.?”

• Daniel Johansson » Kolar Gösta har avlidit:  ”Tack för allt ni skrivet. Jag minns min morfar på väldigt mycket. Det mesta jag..”

• Sigurd » Rövarturen 2015:  ”OBS,OBS turen starter den 5 februar, avreise på morgenen, oppmøte den 4 februar”